Monday, June 13, 2005

Diari Hati ...

Aku hanya seorang hamba...

Hamba yang menumpang teduh di bumiNya..
Tanpa belas dan kasihNya...aku tidak mampu
meneruskan degup nafasku lantaran kekerdilan,
keangkuhan dan keegoan diri hamba yang sememangnya
tidak sedar diri!

Di sini...diari hidup terus melakar sejarah...tinta memori
terus merakam sandiwara...namun...aku tetap di sini...aku
masih aku...aku adalah aku..aku yang kadang-kadang terasa
baik..kadang-kadang terasa begitu berdosa..kadang-kadang aku
terkilan...kadang-kadang..ahh! Itulah diriku yang sebenarnya..
Tiada siapa yang dapat menduga siapa diriku sebenarnya
melainkan diriku sendiri yang sentiasa dalam perhatian dua
malaikatNya di kiri dan kananku...

Apa yang telah aku korbankan sepanjang hayatku untuk menjamin
kebahagiaanku di sana kelak? Persoalan itu tidak mampu kurungkaikan
jawapannya sehingga kini...Yang pasti...aku terus berusaha..aku
terus mara...aku ingin bersama-sama para nabi, para syuhada...
serikandi wanita Islam, dan mereka yang beriman serta mendapat
redhaNya di sana kelak...Tapi...mampukah aku? Siapalah aku di sisiNya?
Tidak malukah aku menaruh harapan sebegitu tinggi? Aku..ah!Aku tahu siapa diriku...Hanya Dia yang mengerti...

Aku akui....terlalu banyak cabaran terpaksa aku tempuhi..untuk menuju ke destinasi cinta yang ku cari selama ini...bukankah itu lumrah wahai diri?
"Ya...bukan suatu yang mudah untuk kau perolehi...susah payah itulah
yang akhirnya akan kau rasai kemanisannya nanti...cuma..masanya
belum tiba untuk itu..teruskanlah perjuanganmu itu...moga-moga engkau berjaya dalam pelayaran penuh ranjau ini...Janganlah sekali-kali engkau lupa akan PenciptaMu...Dialah pemeliharamu, Dialah temanmu...Dialah yang mampu merungkai segala persoalan di benakmu...Semoga gelincirmu dalam perjalanan tidak mematahkan semangat juangmu, rebahmu di medan perjuangan tidak menjadi halangan untuk kau mara, bersedialah engkau menjadi Serikandi Syurgawi..."

InsyaAllah..moga-moga Dia merestui....

Pop up my Cbox