Wednesday, February 08, 2006

Seronok Balik Kampung?

1. "Kak Nita nak makan apa? Mak masak..." Mak aku kata.
(Mak masak laksa Kelantan..dah lama aku teringin nak makan laksa mak buat...)

2. "Laa..apa dia kat muka tu..hitam! Cuba tengok kat cermin...hahaha!" Adik aku jerit sambil gelakkan aku.
Aku tanya, "Kenapa..ada apa? cakaplah..malas nak gi tengok cermin" (cermin pun dah boring tengok muka aku!)..
Adik aku kata.."Ada arang..."
"Alamak...terkena arang kuali kat dapurla nie..."(aku pun tergelak sama)...cepat2 basuh sedikit palitan arang yang tercalit secara tak sengaja itu..memang aku tengah buat kerja kat dapur masa tuh..aduh...sampai tak perasan mukaku dah bertukar warna..apa nak jadi ni.. :)..

3. "Eh, bila balik? Tak nampak pun.." Sorang jiran sekampung bertanya aku..
Aku pun tersenyum..aku jawab,"La..dah lama...dekat seminggu dah..malam ni dah nak balik KL semula.."..Muka dia confuse..(Betul juga kata dia, tak perasan aku dah balik lama, nak buat macamana..aku tak lekat di rumah-Macam busy sangat je aku nih! )

3. Pergi rumah nenek..rumah ummi (mak angkat) dan saudara mara kat kampung.

4. Berjumpa beberapa orang kawan lama. Bercerita tentang hal masing-masing...banyak cerita dikongsi bersama..maklumlah..sudah lama tidak berjumpa. Daripada berita dulu-dulu sehinggalah berita terkini...semua aku dah tahu..rupanya banyak sungguh berita sahabat-sahabat lamaku yang aku tak tahu..iyelah..aku tak dapat nak keep in touch dengan semua orang..ada yg dah pindah, ada yang hilang tanpa berita..(ye ke?), hilang nombor telefon..(termasuklah aku..) dan macam2 lagilah alasannya..xpelah..asalkan semua bahagia dan berjaya dalam hidup masing-masing...

Hmm...itulah sedikit sedutan drama yang secara langsung berlaku sewaktu aku bercuti di kampung selama lebih kurang seminggu-cuti raya cina...Seronoknya sekali sekala bercuti di kampung halaman setelah sekian lama bekerja dan merantau di negeri orang...:)

Pop up my Cbox