Monday, July 25, 2005

WARKAH BUAT ADIK...

Mata penanya mula melakarkan suara hati...buat adik...

" Adik...
Adik apa khabar sekarang, harap-harap adik sihat bersama keluarga kita di sana..Along di sini alhamdulillah sihat.Mak, ayah dan ucu macamane, semua sihat? Along doakan agar semuanya sihat sejahtera dan sentiasa dalam rahmatNya.

Adik...
Along hanya nak berpesan, nak mengingatkan adik agar adik sentiasa rajin belajar. Belajarlah bersungguh-sungguh ya. Jangan lupa, perkara yang paling penting yang mesti adik ingat ialah kewajipan seorang muslim, jangan sekali-kali tinggal solat lima waktu yang diperintah Allah. Semoga hidup kita sekeluarga dalam lembayung rahmatNya.

Adik...
Adik kena ingat, adik sekarang sudah berada di tingkatan 5. Tahun ini adik akan menghadapi peperiksaan SPM. Adik kena mula belajar dari awal lagi, ulangkaji semua bab yang adik belajar di sekolah. Masa belajar di dalam kelas, tumpu sepenuh perhatian, jangan fikir benda-benda lain.

Adik...
Adik mesti ingat satu perkara, jangan sekali-kali adik lupa. Adik kena ingat, kita orang susah. Along nak ingatkan adik, jangan sekali-kali jadikan kemiskinan kita sebagai penghalang untuk adik terus belajar. Kuatkan semangat adik, sentiasa mohon doa dan minta pertolongan dariNya.
Adik tak kesiankan ayah kita ke? Kesian ayah, setiap hari berjemur di tengah panas, membanting tulang empat keratnya untuk menyara hidup kita sekeluarga. Along sendiri pun, tak sanggup lagi tengok keadaan ayah kita macam tu. Dulu, seingat along, bila ayah balik saja dari kerja, ayah selalu termenung di tepi tangga rumah kita. Along tak tahu apa yang ayah sedang fikirkan. Waktu along masih kecil dahulu, along tak mengerti apa-apa...Along mesti merajuk dan menangis kalau ayah tak belikan apa yang along minta. Along hanya tahu marah ayah je, along tak kira, yang penting along nak juga apa yang along mahukan. Bila mak pujuk pun, along masih degil. Kesian mak dan ayah..
Bila along dah besar, baru along tahu kenapa ayah tak bagi barang yang along minta. Sebenarnya adik, ayah bukan tak bagi, tapi ayah tak mampu nak bagi, ayah tak mampu nak beli. Baru along tahu, sebenarnya ayah sayangkan pada kita semua,kalau boleh ayah nak penuhi segala permintaan mak dan anak-anaknya..Tapi, ayah tak terdaya. Cukuplah kita sekeluarga dapat makan, minum dan berteduh di rumah usang kita..Itu pun sudah begitu mewah buat kita sekeluarga..Syukur padaNya, kita masih mampu untuk makan dan minum serta masih ada tempat tinggal walaupun tak seberapa selesa bagi mereka yang memandang kemewahan. Tapi itu semua sudah cukup untuk kita adik...

************************************************************************************

Dia terhenti menulis. Pena rebah. Dia menitiskan airmata. Dikesatnya titisan jernih yang menuruni pipi lembutnya itu.."Ah..Kisah silam...aku mesti kuatkan semangat..akan aku jadikan pendorong untuk aku berjaya dalam kehidupan..Kehidupan mesti diteruskan! Adik.."Kemudian, dia menyambung kembali tarian pena......

Bersambung.....

Pop up my Cbox